الیساالیسا، تا این لحظه: 11 سال و 6 ماه و 15 روز سن داره

الیسای خوشگل من

تجارب بچه داری مامانی 1 – زایمان طبیعی یا سزارین ؟!!!

1392/3/30 2:15
نویسنده : مامان لیدا
7,258 بازدید
اشتراک گذاری

من خودم قبل از زایمانم از ماه سوم بارداری در یه کلاس آمادگی بارداری و زایمان خصوصی 11 جلسه ای به نام  کلینیک رویان (نه موسسه رویان) در غرب تهران ثبت نام و شرکت کردم علی رغم اینکه در این کلاسها مدام بر زایمان طبیعی و مزایای اون بر زایمان سزارین تاکید میشد من دیابت بارداری ام را بهونه کردم و سزارین رو انتخاب کردم . هرچند با دیدن فیلم زایمان طبیعی و سزارین ترسم از زایمان طبیعی کم شد و هزاران هزار مرتبه از سزارین ترسیدم و باورم عوض شد ولی بازم این مساله نتوانست بر باور و ترس کلیشه ای من اززایمان طبیعی فائق بیاد و در نهایت سزارین شدم .

حالا بعد از گذشت شش ماه از اون ماجرا اگه کسی ازم بپرسه طبیعی یا سزارین ؟ بی شک میگم زایمان طبیعی  . ممکنه بگید آره چون درد زایمان طبیعی رو نکشیدی راحت حرف میزنی . ولی باید بگم من بعنوان مادری که سزارین شدم براحتی میتونم بگم اگه درد طبیعی قبل از زایمانه مطمئن باشید درد سزارین که بعد از زایمانه اگه از زایمان طبیعی زیاد نباشه کم هم نیست، با این تفاوت که در زایمان طبیعی حداقل 7 لایه شکمت پاره نشده فقط ممکنه چند تا بخیه کوچولو بخوری نه اینکه برای یه تولد حاضر باشی جون بدی . به هر حال با هر چاقویی که به بدن وارد میشه چند سال از عمر طبیعی انسان کم میشه و اون بدن آسیب پذیر میشه .

خانمهایی که سزارین میشن شب اول ، پرستار میاد و ازشون میخواد که از جاشون بلند بشن و راه برن،  وای چقدر این مرحله سخته . یادم میاد خانمی که تخت بغلی من بود داشت از درد داد میزد هرچند اونم مثل من پمپ درد(یک نوع مسکن که توسط متخصص بیهوشی در اتاق عمل به تجویز پزشک زنان و البته به درخواست بیمار به بیمار همراه سرم و غیره متصل میشه و تا چند ساعت پس از عمل توسط بیمار حمل میشه )  دریافت کرده بود .

 من اولش به سختی راه افتادم ولی بعدش نه . فرداش که اثر داروهای مسکن رفته و پمپ درد هم تموم شده بود، داشتم از درد میمردم مخصوصاً وقتی راه میرفتم . خلاصه یادم هست روز مرخصی از بیمارستان، به سختی  تا دم در بیمارستان رفتم چون اجازه نمیدادم کسی دستم رو بگیره آخه اونقدر آروم راه میرفتم که نمیتونستم با کسی هم قدم شم ، حتی تکون حاصل از گرفتن دست کس دیگه هم برام زجر آور بود. به هرحال با هر زجری که بود سوار ماشین  شدم . با هر تکون ماشین دادم به آسمون میرفت  شوهرم  بنده خدا اونقدر آروم می روند که مجبور شد تا خونه فلشر ماشین رو روشن کنه و از لاین سه با سرعت 60 بره تا با دست انداز ماشین من درد نکشم .

پله هارو با بدبختی بالا رفتم و روی تخت ولو شدم . چند ساعت بعد خواهر شوهرم بنده خدا کمک کرد تا یکم راه برم،  آخه میگفت اگه راه نری زود خوب نمی شی.  راه که میرفتم بهتر بودم ولی همین که مینشستم و دوباره میخواستم راه بیفتم خیلی سخت بود .و تا چند روز به سختی و کمک مامان و شوهرم  بلند میشدم  حتی برای دستشویی رفتن چه برسه به بچه شیر دادن . البته همه کارهای بچه رو مامانم انجام میداد خدا خیرش بده.

حالا بگذریم از اینکه من بیهوشی کامل بودم و بیهوشی اسپاینال (بیهوشی از کمر) نبودم . امروزه اکثر خانم هایی که بیهوشی اسپاینال میشن بعد از عمل از دردهای شدیدی در سر و ناحیه کمر شکایت میکنن . اونموقع که دختر من زردی گرفته بود و من بیمارستان پیشش بودم یکی از این مورد رو دیدم که 10 روز از زایمانش میگذشت ولی هنوز از شدت سردرد بچه اش رو یکبار هم  بغل نگرفته بود.ولی از اونجا که من تجربه بیهوشی اسپاینال رو داشتم و دچار این سردرد شده بودم ایندفعه قبول نکردم وبیهوشی کامل رو ترجیح دادم و اونو به همه خانمها که میخوان سزارین بشن توصیه میکنم . درسته تو بیهوشی اسپاینال چون از کمر به پائینه هوشیار و بیداری و میتونی تولد و اولین لحظه ای رو که بچه ات پا به این دنیا میزاره رو ببینی ولی ممکنه بعلت سردردی که بعد از عمل داری تا 2 هفته نتونی به  بچه ات خوب برسی و با درد درگیر باشی و میدونید که توجه به نوزاد در روزهای اول زندگیش نقش کلیدی در سلامت جسم و روح اون بازی میکنه پس هوشیاری در این روزها بهتر از هوشیلری وقت عمل و این قرطی بازی هاست. البته بازم انتخاب با فرده.  

البته میگن  دلیل این مسائل سردرد و کمردردهای ناشی از بیهوشی اسپاینال رو میگم  وجود داروهای بیهوشی چینی و درست تزریق نشدن ماده در محله بهر حال مهم اینکه حتی چند تا از فامیل و دوستان ما که خودشون پزشک هستند بیهوشی عمومی رو به اسپاینال ترجیح میدن و پیشنهاد میکنن.

بگذریم ، حالا اگه میشد من به عقب برگردم ،سعی میکردم بر ترسم غلبه کنم و بصورت طبیعی زایمان کنم و زیر تیغ جراحی نرم و با نادانی خودم رو تیکه و پاره نکنم . که بعد نتونم تا 6-7 روز حتی از جام بلند شم. درسته طبیعی درد داره ولی با زایمان همه چی تموم میشه و وقتی بچه ات رو در آغوش میگیری همه چی تموم شده . ولی در سزارین بعد از زایمان تازه دردت شروع میشه و اثر اون تیغ جراحی تا ابد و دهر باهاته.

البته اینم بگم که برای زایمان طبیعی تشویق پزشک و همدلی همسرتون هم مهمه . اگه در نظر دارید زایمان طبیعی کنید پزشکی رو انتخاب کنید که مشوق شما در این امر باشه نه پزشکی که اگه وقت زایمان سزارین تون رو بپرسید حتی یه جمله نگه چرا سزارین ؟؟؟ بهتر نیست راجع به زایمان طبیعی فکر کنی!!!!!! خوب امروزه پزشکها هم پولکی شدن دیگه ....  پدر این پول بسوزه.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)